דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


היטל השבחה מהו תשלום היטל השבחה על נכסי מקרקעין: 

מאת    [ 29/03/2009 ]

מילים במאמר: 554   [ נצפה 4762 פעמים ]

בס"ד
היטל השבחה
מהו תשלום היטל השבחה:

היטל השבחה מוטל על ידי הועדה המקומית על הבעלים של הנכס או "חוכר לדורות" כאשר חלה "עליית שווים של מקרקעין עקב אישור תכנית, מתן הקלה או התרת שימוש חורג" וכן כאשר "חלה השבחה במקרקעין בין מחמת הרחבתן של זכויות הניצול בה ובין בדרך אחרת"...
לפיכך המקרים שבגינם נדרשת לשלם היטל השבחה אחד מאלו:

1. תכנית בנין עיר משביחה לאושרה לאחר 1.7.1975
2. מתן הקלה
3. התרת שימוש חורג
4. השבחה בדרך אחרת

מתי הועדה המקומית תפנה אליך לתשלום היטל ההשבחה:

1. במכר - מכרת נכס והינך מעונין לרשום את הנכס בטאבו לטובת הקונה.
2. ביום אישור מתן ההקלה
3. ביום קבלת אישור לשימוש חורג

חשוב! לפני מכירת הנכס לברר במחלקת היטל השבחה בעירייה אם חלה השבחה על הנכס בדרך כלל המחלקה תשיב תשובה אם כן או לא, במידה וכן חלה השבחה על הנכס רצוי לקבל יעוץ שמאי ולאמוד את גובה תשלום היטל ההשבחה שתדרש לשלם וכן תקבל מידע לגבי זכויות נוספות ו/או מצב תכנוני. וזאת על מנת שתוכל לקחת בחשבון את תשלום היטל ההשבחה וכן מיסים נוספים אם יש טרם מכירת הנכס.

התשלום שנדרשת לשלם הוא ההשבחה דהיינו ההפרש בין שווי קודם לפני התכנית או הקלה או שימוש חורג לבין השווי החדש. שיעור ההיטל הוא מחצית ההשבחה.

בפועל שמאי הועדה המקומית עורך שומה לנכס שלך וקובע את גובה היטל ההשבחה ואילו לך קיימת הזכות לערער על הסכום לתשלום שנקבע לך תוך 30 יום מיום קבלת דרישת תשלום. במידה ולא הגשת שומה נגדית הינך עלול להפסיד את הזכות שלך לערער על שומת היטל ההשבחה של הועדה המקומית. על מנת לערער על שומת הועדה שמאי מקרקעין מטעמך יכין שומה נגדית המנמקת בצורה שמאית מקצועית את ההפחתה הנדרשת. שמאי מטעמך ושמאי הועדה המקומית מגיעים לשומה מוסכמת.
במידה ולא הגיעו לשומה מוסכמת פונים לשמאי מכריע . על שמאי מכריע ניתן לערער לבית משפט השלום בנקודות משפטיות בלבד תוך 45 יום.
תיקון מס' 84 חוק התכנון והבניה והוראת שעה בענין שמאי מכריע: החל מ- 1.1.2009 יכנס החוק לתוקפו. יחולו שינויים בכל הנוגע לערעורים על שומה הועדה ומעמדו של שמאי מכריע. החוק מסדיר את הליכי הדיון וההכרעה בדרישות לתשלום היטל השבחה ובתביעות לפיצויים על פי סעיף 197 לחוק. ראה מאמר ירידת ערך נכסים. וכן החוק מעגן את מעמדו של השמאי המכריע וקובע כללים לפעולתו.

החוק שולל את האפשרות הקיימת לנהל מו"מ בין שמאי הועדה ושמאי הבעלים להגיע לשומה מוסכמת. לאחר שתשלח לבעלים שומה, קיימת לו אפשרות לדון עם הועדה רק במקרים שלדעתו נפלה טעות בנוגע: לפרטי המקרקעין, הנתונים הפיזיים של המקרקעין,התכניות החלות על המקרקעין או הזכויות שיש לחייב במקרקעין. הועדה המקומית תהיה רשאית לתקן את השומה בהתייחס להיבטים האלה בלבד. לגבי היבטים אחרים לרבות שיעור החיוב, הבעלים ו/או שמאי מקרקעין מטעמו רשאים לפנות לועדת ערר לפיצויים והיטל השבחה או לפנות ליושב ראש מועצת שמאי מקרקעין כדי שימנה שמאי מכריע, אשר חייב להודיע תוך 15 יום על שמאי מכריע שמינה. הפניה ליושב ראש מועצת המקרקעין על ידי הבעלים היא ללא צורך בהסכמת הועדה.
ועדת ערר שדנה בערר על החלטת ועדה מקומית רשאית להסתייע בשמאי מייעץ, מרשימת השמאים שימונה על ידי יושב ראש מועצת המקרקעין. על החלטת שמאי מכריע ניתן לערור בפני ועדת ערר. על החלטת ועדת ערר ניתן לערער לבית משפט לעניינים מנהליים.
בכל מקרה פניה לועדת ערר או לשמאי מכריע לא תעכב את מימוש הזכויות של הבעלים או החייב ככל שהחייב ישלם את ההיטל הנדרש ממנו, לגבי הוצאת היתר בניה לצרכי מגוריו או מגורי קרובו, במידה ונתן ערובה לתשלום על הסכום השנוי במחלוקת.





לימור ינוקא, שמאית מקרקעין מוסמכת, B.A
המאמרים באתר מוצגים לשרותכם ואנו זמינים לענות על כל שאלה: http://www.shamy.co.il
פקס':03-5584829
נייד:052-3705808



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב